[x] [x]
.:Aeroklub Partizánske:. |  .:Fotogaléria:. |  .:Videogaléria:. |  .:Foto týždňa:. |  .:Kniha návštev:. |  .:Linky:. |  .:Moje konto:.
 MENU [x]

 METEO [x]

 FotoGaléria [x]

 Slnko [x]
LZPT Partizánske
48°37'N 18°20'E
Východ: 6:30 AM
Západ: 6:50 PM
LZIB Bratislava
48°10'N 17°12'E
Východ: 6:34 AM
Západ: 6:54 PM
LZKZ Košice
48°39'N 21°14'E
Východ: 6:18 AM
Západ: 6:38 PM

 Jazyky [x]
Vyberte jazyk rozhrania:

Slovak English German Polish


  ZÁŽITKY Z LIETANIA, ČLÁNKY, ZAUJÍMAVOSTI


NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (1.časť) Slováci a Česi v Austrálii 2004/2005
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (2.časť) Lietanie na DG1000S
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (3.časť) Prvý let Orlíka
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (záver) 4. júl 2005 - historický deň v plachtení
Ľubor Kuvik v Austrálii 2005/2006 Prvý slovenský tisíckár
Plachtárske Majstrovstvá Slovenska dvojsedadlových vetroňov 2007 a MAM 2007   

 

Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria
 
Click here to see more photos

BIELA ORCHIDEA NA NITRIANSKOM NEBI
 

Nezvyčajne zavčasu sme mohli zbadať nad Nitrou a jej okolím lietať prekrásny biely dvojsedadlový vetroň nemeckej výroby DG-1000S, s poznávacou značkou D-1006. Výrobca DG Flugzeugbau GmbH (Nemecko) poskytol tento vetroň bezplatne na testovacie, resp. reklamné lety Aeroklubu v Nitre. (V minulom roku tu bol jednosedadlový vetroň DG-800S.)
Prvýkrát sa vetroň objavil na nebi v nedeľu 15. februára - celkove v tento deň nalietal 4 hodiny 35 minút pri 15 štartoch. V pondelok (16. 02.) to boli 4 lety v trvaní 5 hodín 40 minút s využitím vlnového prúdenia do výšky až 2200 m. V utorok (17. 02.) „invázia“ slovenských plachtárov pokračovala a DG-čko sa vznieslo do vzduchu 15-krát a nalietalo 6 hodín 15 minút. V stredu (18.02.) počasie urobilo trochu nečakanú prestávku - lietalo sa len ráno. Jeden let (Penev z Prešova) a potom "klesla" oblačnosť až do popoludňajších hodín. Správu o počte letov a hodín uskutočnených do západu slnka uverejníme až zajtra.
A tu sú šťastlivci, ktorí neľutovali, že boli v týchto dosť chladných dňoch na letisku v Nitre a zažili to opojenie z letu na tomto vetroni: Foltín, Jančik, Martin Šnirc, Kotvas, Petro, Ťapušík, Roman a Ján Tichý, Marián Szabó mladší a starší, Sobekovci, Haringa, Zverko, Čagala, Harceg, Janík, Kandela, Ján Ondruška, Holák, Prekop, Štefek, Podhorný, Jozef Ott, Hudec, Zeleňák, Štefan Liška, Beluško, Ľubo Kováčik mladší (ospravedlňujem sa, ak som niekoho vynechal alebo skomolil meno, upresníme všetko nakoniec).
A moje zážitky? Ťažko sa opisuje niečo, čo trvá chvíľu, a potom už človek len závistlivo pozerá za štartujúcim vetroňom, v ktorom sedí ďalší a ďalší šťastlivec. Veď zalietať si na takomto prekrásnom dvojmiestnom výkonnom vetroni je snom každého plachtára - mladého alebo starého. Veľa som si z toho letu nezapamätal, lebo všetko išlo ako na bežiacom páse. A ešte popritom som chcel nafotiť a nafilmovať čo najviac, aby zostala aspoň nejaká pamiatka, ak nevyjde „plán“ nitrianskych aeroklubákov… Prišiel som na letisko v Nitre (v utorok) okolo 11. hodiny. Práve štartovalo DG-čko na jeden zo svojich letov. Na letištnej ploche sa zväčšovala skupinka záujemcov o lietanie, tak som pustil niektorých, čo došli aj po mne. Prišiel rad na mňa. Rýchle oblečenie padáka, očistenie topánok od blata a trochu nemotorné sadnutie do prednej kabíny (nasadanie si treba nacvičiť a potom je to už v pohode, to sa týka všetkých vetroňov). Usadenie, upútanie pásov, nastavenie nožného riadenia, rýchla inštruktáž o polohe ovládačov, vyváženie, praktické zatvorenie kabíny prednej a zadnej, a ešte potiahnuť vypínač vlečného lana a je zapnuté. Vietor asi 4 m/s mierne zľava, lano napnuté a vzlet... Pomocník na krídle urobil dva-tri kroky a mohol pustiť krídlo. Krídla sa pekne držali vodorovne a 142-ka sa rozbiehala. Vetroň veľmi pekne drží smer pri rozbehu, zistil som, že ho netreba vôbec pretláčať, ale štartovať s ostrohou pár centimetrov nad zemou. Odpútanie od zeme veľmi príjemné. Treba si trochu zvyknúť a „nepumpovať“ riadiacou pákou, lebo riadenie je veľmi účinné, ale príjemné. Stúpanie, zatvorenie podvozku počas vleku je veľmi jednoduché a bez vynaloženia akejkoľvek námahy. Vypnutie vo výške asi 650 m nad Zoborom a potom už tichučký let prerušovaný len zvukovou signalizáciou stúpania a klesania. Vetroň v zatáčkach „sedí“ veľmi dobre pri rýchlostiach od 90 do 120 km/h. Krídielka sú veľmi účinné pri „prehadzovaní“ náklonu. Preskoky s týmto vetroňom musia byť fantastickým zážitkom, to som pre krátkosť letu neskúsil, ale kĺzavosť 1:46 je toho len dôkazom. Asi 15 minútový let v termike bol skutočným zážitkom. Z výšky asi 200 m roztlačenie vetroňa na rýchlosť okolo 200 km/h (maximálna rýchlosť letu je 270 km/h!) a prízemný prelet cez pásku, stúpanie pravou zatáčkou do 100 metrov, pohodlné otvorenie podvozku a rozpočet na pristátie. Klapky sú veľmi účinné, sklz podľa mňa nie je potrebný asi nikdy, v prípade neotvorenia podvozku a pri otvorení klapiek upozorní pilota zvuková signalizácia. Priblíženie na rýchlosti asi 100 km/h a s využívaním klapiek je veľmi príjemné. Dosadnutie na zem, dĺžka výbehu sa môže skrátiť brzdením podvozkového kolesa - ťahaním ovládača klapiek pri ich maximálnom otvorení. Vetroň po pristátí zostáva na hlavnom podvozku a ostrohovom koliesku. A opäť rýchlo von z kabíny, aby sa ušlo ďalším záujemcom o polietanie - veď takáto lietajúca orchidea tu nebýva každý deň, avšak čas ukáže, či sa sny splnia… Tí, ktorí do Nitry prišli a ešte prídu do piatku, tým už aj tak zostanú nádherné a nezabudnuteľné spomienky.
Na záver by som chcel v mene nás všetkých "šťastlivcov" poďakovať organizátorom a realizátorom - mená nebudem uvádzať, oni vedia o koho sa jedná - tejto peknej akcie, každému, kto sa pričinil o to, že sme si mohli polietať na DG-1000S.


Fotografie nájdete tu.
Technické dáta nájdete na stránke www.dg-flugzeugbau.de.
Marián Szabó st.


20. februára 2004

Vetroň DG-1000S dnes tesne pred západom slnka pristál po svojom poslednom propagačnom lete na letisku v Nitre. Počet "šťastlivcov", ktorým sa podarilo dať si "skoka", ba dokonca potočiť aj termiku, sa zvýšil až na 55. A tu sú ďalší: Paluška, Rumanovský ml., Dúc, Hrčka, Ďuso Kováčik, Tehlár, Laco Szabó, Frišo st., Bílovský, Lieskovský st., Anka Ottová, Vlado Janík, Tomáš Janík, Paľo Klein, Sedlák, Zozuľák, Ján Kováčik, Foltín st., Štefan Klein, Hyksa, Letkovič, Chromek, Chromeková, Nikola Jančíková, Darnády, Veslár, Török. A ako pokračovalo lietanie? V stredu (18. 02.) to boli celkom 3 lety v trvaní 40 minút. Vo štvrtok (19.02.) 18 letov a 5 hodín 31 minút. Dnes (20.02.) 6 hodín a 5 minút14 letov. Po poslednom dnešnom lete malá skupinka domácich aeroklubákov sa vrhla na vetroň, aby bol dokonale vyčistený. Zajtra totiž odlieta v transportnom voze na dva dni do Vrchlabí za podobným účelom ako v Nitre a potom až do Nemecka do výrobnej firmy. Celkove DG-čko nalietalo v Nitre 28 hodín 46 minút pri 69 štartoch. Záujem o lietanie bol akurát - inštruktori dostali zabrať, ale zážitok to bol pre každého jedného, ktorý na palube strávil hoci len pár minút, fantastický. Keď som sa opýtal jedného z tých skôr narodených - Cypra Tehlára z Nitry, ako sa mu to pozdávalo, povedal: "Takéto niečo som v živote nezažil. Tichučký let v termike a pred pristátím nízky prielet nad letiskom na rýchlosti okolo 250 km/h a stúpanie až na okruhovú výšku, to je niečo neuveriteľné. My, keď sme lietali, boli iné vetrone. Toto je úžasné - okrídlený počítač vo vzduchu." A mal pravdu. Ťažko sa pocity opisujú, ale bolo nás tam dosť na to, aby sme chváľu na tento vetroň šírili. V kútiku duše budeme dúfať, že zámer Nitranov vyjde a na slovenskom nebi sa táto orchidea usadí natrvalo.

Marián Szabó st.

Svoje príspevky môžte posielať na maro@freefly.sk
Powered by: SzM soft ©2004
 FreeFly INFO [x]
COROWA 2009


COROWA 2009


COROWA 2009



 LZPT webcam [x]

 Foto týždňa [x]

 KBO SNA [x]

 Login [x]
Užívateľské meno

Heslo


Ešte nemáš konto? Môžeš si ho vytvoriť. Registrovaný užívateľ má množstvo výhod, napr. posielanie okamžitých správ iným užívateľom, posielanie komentárov s vlastným menom, možnosť pridávať fotografie do galérie...

 Kto je online [x]
Momentálne je online 201 hostí a 0 členov.

Ste anonymný užívateľ. Zaregistrovať sa môžete tu

DETAILY

 Linky [x]

 Počítadlo návštev [x]
Zaznamenali sme
53708012
strán zobrazených od júna 2003

Počet dnešných unikátnych IP adries:
0



www.freefly.sk
Powered by SzMsoft ©2003-2005. Polish translations by Cezary Dąbek. Flying server www.freefly.sk is administrated by maro@freefly.sk - www.artweb.freefly.sk
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.