[x] [x]
.:Aeroklub Partizánske:. |  .:Fotogaléria:. |  .:Videogaléria:. |  .:Foto týždňa:. |  .:Kniha návštev:. |  .:Linky:. |  .:Moje konto:.
 MENU [x]

 METEO [x]

 FotoGaléria [x]

 Slnko [x]
LZPT Partizánske
48°37'N 18°20'E
Východ: 7:34 AM
Západ: 4:18 PM
LZIB Bratislava
48°10'N 17°12'E
Východ: 7:37 AM
Západ: 4:24 PM
LZKZ Košice
48°39'N 21°14'E
Východ: 7:23 AM
Západ: 4:07 PM

 Jazyky [x]
Vyberte jazyk rozhrania:

Slovak English German Polish


  ZÁŽITKY Z LIETANIA, ČLÁNKY, ZAUJÍMAVOSTI


NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (1.časť) Slováci a Česi v Austrálii 2004/2005
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (2.časť) Lietanie na DG1000S
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (3.časť) Prvý let Orlíka
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (záver) 4. júl 2005 - historický deň v plachtení
Ľubor Kuvik v Austrálii 2005/2006 Prvý slovenský tisíckár
Plachtárske Majstrovstvá Slovenska dvojsedadlových vetroňov 2007 a MAM 2007   

 

Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria
 
Click here to see more photos

NIMBUS 4DM A AUSTRÁLSKE "TISÍCKY"
ROZHOVOR S PAVLOM RYCHTAŘÍKOM alias PAJO (2. časť)
 

Corowa je v podstate malé mestečko s letiskom. Frančesko tu nemusel nič budovať - okrem vlastnej budovy a hangáru. Je to bývalé vojenské letisko s dvomi betónovými dráhami (v tvare T) - 14/32 má dĺžku 1524 m a 05/23 má dĺžku 1827 m a pozdĺž 70 m široké trávnaté pásy, ktoré využívajú vetrone. Čiže obrovská krásna rovná plocha, bez okolitých prekážok a elektrických vedení. Keď som videl iné letiská, tak boli frekventovanejšie a nie veľmi vhodné na plachtársku prevádzku. Corowa je takmer po všetkých stránkach perfektná. Hangár ma fascinoval - má rozmery 36 x 50 m bez jedinej vnútornej vzpery, v podstate je z ľahkej oceľovej konštrukcie, ktorá by sa v našich poveternostných podmienkach nedala aplikovať (snehová pokrývka v zime). Najväčšia zima je, keď teplomer klesne na plus 1° C. Administratívna budova - z drevených nosníkov a preglejky s plechovou strechou - je veľmi účelovo postavená, je v nej kancelária, počítačová miestnosť, sklady, kuchyňa, bar, sociálne zariadenia (sprchy, WC), vonkajšia terasa so strieškou, a v blízkosti nej malý bazénik. Toto všetko sa dá v Austrálii postaviť asi za 360.000 AUD (okolo 8 miliónov Sk). Jedna informácia, ktorú sme sa dozvedeli pri odchode , že Frančesko by predal celé plachtárske centrum. Má toho už plné zuby… je taký typ človeka - rozbehol to a keď to už ide, tak ho to nebaví, on by chcel už byť tým čo ho obskakujú a len lieta. Položil nám otázku, že či to nechceme kúpiť? Nechcel veľa, keď zvážim, že v predajnej cene okolo 17 miliónov Sk je všetko, vrátane Duo Discus T, ASW 27, LS-4 a dve vlečné lietadlá Piper Pawnee 235 s novými motormi. Veď len nový Duo Discus T stojí asi 5 miliónov! Človek by sa tam ale musel odsťahovať a pol roka žiť tam a pol roka tu. Je to biznis od rána do neskorého večera každý deň.

To, čo ste tam doteraz dosiahli, tak už len to stálo za to, že si ten vetroň kúpil...
Určite áno. Je to hlavne skutočnosť, ktorú som ešte nestihol vysloviť. Trochu mi stále vadilo, že Slováci akosi zaostávali v plachtení, že tu v podstate nebol žiadny "brús", lebo keď prejdeme len do Čiech, tak vo všetkom - či je to civilné letectvo, či civilná letecká doprava, ULL, športové motorové letectvo, plachtenie - sú ďaleko pred nami. Rozvoj týchto odvetví je tam podľa môjho odhadu aspoň desaťnásobne rýchlejší a väčší ako u nás na Slovensku. Povedal som si, prečo by raz aj Slováci nemohli mať v niečom prvenstvo. A kúpa Nimbusa 4DM bola tým prvým krokom k vyrovnaniu, lebo v Čechách ho ešte nemajú (až ho teraz nekúpil Mára). Samozrejme, že voľná trieda ma lákala z toho dôvodu, že som čítal o dlhých preletoch, o rekordoch, a väčšinou sa všetko lieta na dlháňoch, na ktorých je reálne niečo také uletieť. Bol to teda jeden z motívov, aby sme niečo dosiahli a ukázali, že to vieme aj my. Doslova som "ukecal" Paľa Černého, ktorého brzdili pracovné povinnosti, trochu rodina. Chcel som proste, aby Kubo a Paľo - tí najlepší plachtári našich čias, ale aj dávnejších, boli pri tom prví, aj pri tých výsledkoch. V podstate sú dosiahnuté výsledky ich prácou, čo si ani netrúfam nejako poprieť. Ja aj Ivan sme sa na tie rekordy napísali ako co-piloti. Bral som to ako veľkú skúsenosť, niečo sa od nich naučiť pri tom taktizovaní, v samotnom lietaní, lebo to je niečo, čo každý z nás sa môže učiť 3000 hodín, aby nakoniec vedel to, čo oni ukážu, trebárs, počas jedného dlhého letu. Uvedomoval som si často, kde robím chyby a na to človek sám nepríde tak rýchlo. Keď mi to ukázali, posunuli moju latku výkonov a odvahy niekde vyššie a ďalej. Samozrejme, že to bola jedna z našich myšlienok, aby takýto aeroplán na rekordy a pre reprezentáciu, na Slovensku bol, aby sa takéto výkony a rekordy vôbec dali na niečom uletieť, lebo tu okrem dvoch Ventusov, ktoré sú už tiež generačne a morálne staré, sme nemali doteraz nič.

Týmito výkonmi sa slovenské plachtenie veľkým skokom odrazilo na tú správnu cestu, však?
Bol to prvý 1000 km prelet, keď na palube sedel slovenský plachtár (5. 12. 2004), aj keď v posádke bol veľmi skúsený Tomáš Suchánek z Čiech. Trochu ma mrzí, že ten výkon je napísaný na Tomáša, lebo Ľubor sa toho v podstate zriekol. Je to vlastne kvázi český výkon. Tým, že tam sedel Suchánek, aj keby sa napísal ako veliteľ Kuvik, tak všetci vedia, že je to viacmenej Tomášova robota, lebo je predsa oveľa skúsenejší. Som však spokojný, lebo Vilo Kubovčík s Ivanom Zemanovičom uleteli deklarovaný FAI trojuholník 1024 km - čisto slovenský rekord (19. 01. 2005).

Celkove teda "biela turboplachtoklapkomačka" PI uletela v tejto sezóne sedem preletov cez 1000 km!
Pre informáciu - OM-7777 (PI) má za rok a pol života nalietaných takmer jeden tisíc hodín, a to je už čo povedať. Skutočne si myslím, že je dobre využitý. Keď od toho odpočítame 4 mesiace čo mal technické závady, a že už vlastne tri mesiace strávil na mori pri transportoch do Austrálie a späť, tak nám vychádza, že lietal necelý rok (11 mesiacov).

Dosiahnuté výkony budú ako slovenské rekordy?
Samozrejme sme lietali regulárne, normálne platné slovenské rekordy, aj s deklaráciou. Bez deklarácie sú tie, kedy sa nedala deklarácia splniť, tak sme leteli na voľnú vzdialenosť.

V tých tabuľkách dosiahnutých výkonov asi administratívne chýba SK, všade sú písané skratky CZ...
V tabuľkách OLC zatiaľ neexistuje SK - tam je to všetko pod CZ. Tam si nemôžeme vybrať opciu SK, ale je to CZ. Napadli sme to, lebo aj Frančesko, keď sme niečo uleteli, samozrejme do NEWS a všetkých tabuliek napísal, že bol utvorený český rekord. Vysvetlil som mu, že to ako keby Švajčiarom povedal, že je to nemecký výkon, že Slovensko a Česko sú dva samostatné štáty. Pochopil a potom to opravil na slovenské rekordy.

Prelety čo lietal Suchánek s Kuvikom sú napísané na český Aeroklub Jičín. Prečo?
Už som spomenul skôr, že Tomáš to písal všetko na seba. Neviem prečo s tým Ľubor súhlasil, mohli ísť aspoň napoly. Myslím si, že Ľubor má asi taký "morál" ako ja, že proste nedokázal to písať na seba, keď tam s ním sedel Tomáš (aj keď prítomnosť druhého člena v posádke pri takýchto dlhých letoch má veľmi pozitívny vplyv a určite to priaznivo vplýva na obidvoch, na ich rozhodovanie, pozn.: red.). Aj keď Ľubor hovoril, že to letel celé sám, aj tak to nemôže byť hodnotené ako výkon jednotlivca. Je to práca dvoch pilotov, kde hocijaká rada, pomoc, ktorá sa vôbec nemusí týkať taktiky letu, môže rozhodnúť o úspechu, či neúspechu. Keby som si ja chcel napísať tisícku, tak by som tam musel sedieť úplne sám, vtedy by som to považoval za svoj výkon. Vo všetkých ostatných prípadoch je to kolektívna spolupráca, aj keď pre co-pilota je to vždy dobrá škola. Ja sa stále učím lietať, lebo plachtárina sa nikdy nedá naučiť dokonale, sústavne to treba cvičiť, a vždy objavuješ niečo nové a nové, chyby sám v sebe, každý deň sú iné meteorologické podmienky, len trochu podobné, denno-denne nová škola, stále to s tebou niekde "vypečie-nevypečie", raz sa to potvrdí, že je to tak, ako si si myslel, druhý raz lietaš a nechápeš čo sa deje, nevieš sa trafiť do stupáku. Neskôr zistíš, že to počasie treba sledovať, treba nad tým rozmýšľať, nevidieť len mrak, že tam to musí byť. To však nemusí byť vôbec pravda. Ten mrak prelietaš krížom-krážom a nenaletíš nič, a ten druhý, čo ťa zozadu sleduje, ti poradí, že ono to je celkom inde, kde, keby si bol sám, tak tam vôbec nepomyslíš letieť. A toto v Austrálii platí dvojnásobne, je tam dosť výrazne cítiť presun toho stupáku pobede, vlastne z východnej na západnú stranu.

Povedz nám ešte niečo o ceste tam...
Samozrejme, že po minulej sezóne, kedy som tam bol s Ďurom Filusom, som začal organizovať túto sezónu (Ďuro vyhlásil, že nepôjde). Ja som samozrejme chcel ísť. S Ivanom Zemanovičom, ktorý je so mnou spoločník v Nimbuse - pol na pol, sme hľadali partnerov už na Fatraglide. Bavili sme sa s Jožom Kožárom (prisľúbil, že pôjde), s Krejčiříkom tiež (chcel ísť) a s ďalšími x-ľuďmi. Nakoniec Krejčo povedal, že ide do Namíbie, Kožár sa neozýval (pracovné povinnosti, zrejme). V polovici novembra sa ozval Vilo Kubovčík, že by išiel s nami. Povedal som mu, že nie je problém, niečo nás priučí. My lietame spredu, on zozadu ako co-pilot. Súhlasil. S Paľom Černým sme sa bavili už v lete. Minulý rok mal v práci dosť "pernú" sezónu, pretože sa preškoloval na nový typ, pol roka "zabil" školením a typovkou, a ako si asi ostatní aj všimli, nezúčastnil sa žiadnych závodov. Odviezol sa so mnou na jednej šialenej 500-ke, čo ja by som neveril, že sa to dá vôbec uletieť, ale uleteli sme s podstatnou zásluhou Nimbusa vďaka jeho kĺzavosti. Nakoniec sa Paľo dal prehovoriť, čo nás potešilo, lebo by sme tam boli traja a Vilo by tam musel s nami sedieť každý deň, čo by bolo veľmi namáhavé. To sa proste nedá, letieť každý deň 1000-ku. Nemôžeš podať ten výkon trebárs 3 dni po sebe, pokiaľ nie je superbomba počasie. A to teda tento rok nebolo. A to bolo vidieť aj na tých Nemcoch, že oni tam chodia už niekoľko rokov na 3 mesiace, dotiahnu tam svoju rodinu, svoj vetroň, a čakajú na pekný letový deň, a keď sa mu to pozdáva, ide si zaletieť, v kľude, nikam sa neženie, na žiadne rekordy, okrem pár výnimiek - Ruedi Herzog a Norbert Schlafke, ktorí sem-tam aj zadeklarovali. Keď sme sa ich pýtali prečo neleteli 1000-ku, tak ich odpoveď bola: "Čo si sa zbláznil, 10 hodín v aeropláne?".

Marián Szabó, senior
pokračovanie

Svoje príspevky môžte posielať na maro@freefly.sk
Powered by: SzM soft ©2004
 FreeFly INFO [x]
COROWA 2009


COROWA 2009


COROWA 2009



 LZPT webcam [x]

 Foto týždňa [x]

 KBO SNA [x]

 Login [x]
Užívateľské meno

Heslo


Ešte nemáš konto? Môžeš si ho vytvoriť. Registrovaný užívateľ má množstvo výhod, napr. posielanie okamžitých správ iným užívateľom, posielanie komentárov s vlastným menom, možnosť pridávať fotografie do galérie...

 Kto je online [x]
Momentálne je online 160 hostí a 0 členov.

Ste anonymný užívateľ. Zaregistrovať sa môžete tu

DETAILY

 Linky [x]

 Počítadlo návštev [x]
Zaznamenali sme
50813727
strán zobrazených od júna 2003

Počet dnešných unikátnych IP adries:
0



www.freefly.sk
Powered by SzMsoft ©2003-2005. Polish translations by Cezary Dąbek. Flying server www.freefly.sk is administrated by maro@freefly.sk - www.artweb.freefly.sk
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.