[x] [x]
.:Aeroklub Partizánske:. |  .:Fotogaléria:. |  .:Videogaléria:. |  .:Foto týždňa:. |  .:Kniha návštev:. |  .:Linky:. |  .:Moje konto:.
 MENU [x]

 METEO [x]

 FotoGaléria [x]

 Slnko [x]
LZPT Partizánske
48°37'N 18°20'E
Východ: 7:34 AM
Západ: 3:52 PM
LZIB Bratislava
48°10'N 17°12'E
Východ: 7:36 AM
Západ: 3:58 PM
LZKZ Košice
48°39'N 21°14'E
Východ: 7:22 AM
Západ: 3:40 PM

 Jazyky [x]
Vyberte jazyk rozhrania:

Slovak English German Polish


  ZÁŽITKY Z LIETANIA, ČLÁNKY, ZAUJÍMAVOSTI


NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (1.časť) Slováci a Česi v Austrálii 2004/2005
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (2.časť) Lietanie na DG1000S
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (3.časť) Prvý let Orlíka
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (záver) 4. júl 2005 - historický deň v plachtení
Ľubor Kuvik v Austrálii 2005/2006 Prvý slovenský tisíckár
Plachtárske Majstrovstvá Slovenska dvojsedadlových vetroňov 2007 a MAM 2007   

 

Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria
 
Click here to see more photos

NIMBUS 4DM A AUSTRÁLSKE "TISÍCKY"
ROZHOVOR S PAVLOM RYCHTAŘÍKOM alias PAJO (3. časť)
 

Okrem týchto 7 tisícoviek je ešte nejaká slovenská?
Slovenská žiadna. Tieto "austrálske" sú prvé v histórii slovenského plachtenia! Braňo Jesenský a Tibor Frátrik uleteli vlani (2003/04) 813 km.

Slovenskí plachtári by sa mali trochu zamyslieť a svoje sny premeniťna skutočnosť. Je možné počítať s tým, že takéto výpravy sa budú opakovať?
Ja môžem povedať len jednu myšlienku. Budem nesmierne rád, keď budú chcieť Slováci lietať na PI v Corowe. Mňa veľmi nevzrušujú povedzme Holanďania, Fíni, čo ma oslovujú a chcú si zalietať na tomto vetroni. Ja sa teším, aj keď sedím doma a na Papa-Indii lieta niekto zo Slovenska a niečo tam "uváľa".

V krátkosti o finančných nákladoch, dokedy je potrebné zaplatiť, oznámiť záujem o lietanie, vybavovanie víz?
V podstate už dnes treba rozmýšľať nad budúcou sezónou, lebo mi to začne nabiehať aj zo zahraničia. A skutočnosť je taká, že top season chcú všetci - od polovice decembra do polovice januára. Samozrejme, že ako majitelia aeroplánu s Ivanom sme sa rozhodli, že zase ideme v januári. Takže, všetci ostatní majú smolu, ale to proste je tak. Je tam možný celý december. Suchánek dokázal, že aj v decembri sa dá 1000-ka uletieť. Počasie môže byť dobré aj koncom januára, len to treba vychytiť a byť tam. Tam sú také vlny - 4 dni je počasie - 2 dni prší, 5 dní sa lieta - 5 dní prší. Je to proste lotéria - dá sa vychytiť dobré počasie, ale aj zlé. Vzhľadom k tomu, že my musíme zorganizovať transport vetroňa do Austrálie, zaplatiť všetko, čo je s tým spojené, a to nie sú malé náklady, nemôžeme robiť inú formu prenájmu, ako takú, že je tam 1-týždňový, 2-3-týždňový prenájom, s tým, že je to hop alebo trop toho termínu, či vyjde počasie alebo nie. Otázky typu, či niekomu budeme refundovať poplatky v prípade, že nebude vôbec lietať, neprichádzajú do úvahy, pretože mne Frančesko tiež nevráti peniaze za prepravu kontajnerom, poisťovňa nevráti peniaze, lebo nebolo počasie. My nejakým spôsobom musíme tie náklady vždy pokryť, aj keby sa vôbec nelietalo, aj keby si nikto lietadlo neprenajal. A tie náklady nie sú najmenšie. Riziko je teda aj na našej strane.

Aká je cena za preškolenie a prevádzkové náklady motora?
Cena je vypočítaná tak, že skutočné náklady sú asi 7 tisíc korún, a 3 tisíc korún je tam plus-mínus rezerva. Keď si uvedomíme, že tam pri preškolení je treba urobiť 8 nahodení motora, celkove s motorom nalietať vyše hodinu, to je tých 8 štartov, a 3 nahodenia za letu, tak je to vyše hodiny lietania. Keď si zrátame, že motor má životnosť do GO 300 hodín, a tá stojí 10 tisíc euro, podelíme to, vyjde nám koľko stojí letová hodina. Potom ešte pripočítame cenu paliva (kupuje si ho každý sám), každých 25 hodín výmena sviečok, každých 50 hodín filtre, po 50 hodinách výmena remeňa (300 euro), vrtuľa má rezurz 400 hodín a GO vrtule stojí 1500 euro, a to je všetko len za materiál. K tomu treba zarátať prácu technikov, a keď to všetko zrátame, tak hodina v skutočnosti vychádza drahšie ako vlečná, ktorou sa dá vetroň vytiahnuť do vzduchu. Aj my sme v Corowe štartovali len aerovlekom a motor, s ktorým sme sa 3 dni trápili (elektrina), sme šetrili skutočne len pre núdzové situácie - na dolet v prípade zmeny počasia na trati alebo pri večerných doklzoch. Vlek je proste aj bezpečnejší, v konečnom dôsledku ten servis (vleky) tam bol, tak bolo rozumnejšie využívať ho. Veľmi ľahko sa nám totiž mohlo stať, že keby sme motor museli skutočne použiť, práve by to nefungovalo. Radšej sme ho teda šetrili skutočne len pre emergency situations, ako ho tam trápiť v horúčavách okolo 35°C v tieni a škriabať sa s ním pomaly hore.

Uvažoval si aj s prenájmom na jednotlivé dni?
S prenájmom na letové dni neuvažujeme, skôr nejaký blok dní - týždeň a viac. To sú podmienky na prenájom tu v Európe, aj v Austráli. Nie je však nič vylúčené, pretože vetroň sa nachádza aj v Martine a Nitre, po dohode je možné ho presunúť kdekoľvek, kam si človek v rámci Slovenska povie. Vetroň hocikde doletí, odletí, transportný voz nie je potrebný. Cena za jednotlivé dni sa pohybuje okolo 10 tisíc korún, ale túto možnosť dávame len vo výnimočných prípadoch. Pre menej skúsených plachtárov záujemcov, ponúkame jednodňové vývozy s kvalifikovanými pilotmi od cca 8 tisíc Sk.

Čo sa týka Austrálie, tam sú aké podmienky a čo to stojí?
Cena prenájmu Nimbusa PI je v zásade stanovená ASCC Corowa. Je však postavená na austrálske pomery a môžem si dovoliť tvrdiť, že je najnižšia. Ako jediní ponúkame pritom Nimbusa bez povinnosti safety pilota. Čiže si ho môžu prenajať dvaja s podmienkou aspoň jedného skúseného (500 plachtárskych hodín a naše posúdenie), a tá cena je už je skutočne prijateľná. Ceny za prenájom v jednotlivých obdobiach si môže každý nájsť na internete (www.australian-soaring-corowa.com). V ikonke "fleet and rates" sú presné ceny za "high season" a "low season" a poplatky za letiskový servis.

Marián Szabó, senior
pokračovanie

Svoje príspevky môžte posielať na maro@freefly.sk
Powered by: SzM soft ©2004
 FreeFly INFO [x]
COROWA 2009


COROWA 2009


COROWA 2009



 LZPT webcam [x]

 Foto týždňa [x]

 KBO SNA [x]

 Login [x]
Užívateľské meno

Heslo


Ešte nemáš konto? Môžeš si ho vytvoriť. Registrovaný užívateľ má množstvo výhod, napr. posielanie okamžitých správ iným užívateľom, posielanie komentárov s vlastným menom, možnosť pridávať fotografie do galérie...

 Kto je online [x]
Momentálne je online 38 hostí a 0 členov.

Ste anonymný užívateľ. Zaregistrovať sa môžete tu

DETAILY

 Linky [x]

 Počítadlo návštev [x]
Zaznamenali sme
34558950
strán zobrazených od júna 2003

Počet dnešných unikátnych IP adries:
0



www.freefly.sk
Powered by SzMsoft ©2003-2005. Polish translations by Cezary Dąbek. Flying server www.freefly.sk is administrated by maro@freefly.sk - www.artweb.freefly.sk
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.