[x] [x]
.:Aeroklub Partizánske:. |  .:Fotogaléria:. |  .:Videogaléria:. |  .:Foto týždňa:. |  .:Kniha návštev:. |  .:Linky:. |  .:Moje konto:.
 MENU [x]

 METEO [x]

 FotoGaléria [x]

 Slnko [x]
LZPT Partizánske
48°37'N 18°20'E
Východ: 7:15 AM
Západ: 5:47 PM
LZIB Bratislava
48°10'N 17°12'E
Východ: 7:19 AM
Západ: 5:52 PM
LZKZ Košice
48°39'N 21°14'E
Východ: 7:04 AM
Západ: 5:35 PM

 Jazyky [x]
Vyberte jazyk rozhrania:

Slovak English German Polish


  ZÁŽITKY Z LIETANIA, ČLÁNKY, ZAUJÍMAVOSTI


NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (1.časť) Slováci a Česi v Austrálii 2004/2005
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (2.časť) Lietanie na DG1000S
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (3.časť) Prvý let Orlíka
NIMBUS 4DM a austrálske "tisícky" (záver) 4. júl 2005 - historický deň v plachtení
Ľubor Kuvik v Austrálii 2005/2006 Prvý slovenský tisíckár
Plachtárske Majstrovstvá Slovenska dvojsedadlových vetroňov 2007 a MAM 2007   

 

Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria  Fotogaléria
 
Click here to see more photos

NIMBUS 4DM A AUSTRÁLSKE "TISÍCKY"
ROZHOVOR S PAVLOM RYCHTAŘÍKOM alias PAJO (záver)
 

Ako sa dá dostať do Austrálie, do Corowy?
Po mojich dvoch cestách nevidím v tom žiadny problém. Treba si nájsť čas a ísť tam minimálne na tri týždne - aspoň tri dni po príchode aklimatizácia (kvôli posunu času +10 hodín), ubytovať sa, absolvovať briefing, kontrolný let s inštruktorom ASCC, dva týždne lietať, a pred odchodom si nechať nejaké 3-4 dni na obhliadku niektorého veľkého mesta. Mám na to po skúsenostiach jeden "recept". Pri mojom prvom pobyte v Austrálii som mal problém s aklimatizáciou. 4 dni som sa z tej únavy nemohol dostať. Tento rok som to riešil tak, že som cestou do Austrálie nespal. Robil som všetko možné, aby som nezaspal. Tak som po 20 hodinách letu vystúpil z lietadla večer v Melbourne, už nemalo zmysel ísť do Corowy, tak sme si v jednom lacnom hoteli traja ľudia - za 50 AUD spolu - vybavili spanie. V noci, o 11. hodine miestneho času, sme si išli ľahnúť spať, a ráno sme sa zobudili a boli sme fit. Najhoršie je, keď človek spí v lietadle. O 11. hodine nášho času štartujete z Viedne, o 19. hodine nášho času - čo je asi polovica letu, zaspíte, a spíte až do Austrálie. Tam priletíte a máte ráno (akoby ste boli na Slovensku), ale tam je večer. Vtedy sa z toho ťažko dostáva každý. Odporúčam túto metódu. Cestou späť mi to už bolo jedno, ale tiež po mesačnom pobyte tam, som mal opačné problémy.

Stačí na takýto pobyt štvrťmilióna korún?
Rozdeľme to na cestovanie tam, prenájom lietadla a samotný pobyt. Záleží od toho aký chceme mať komfort. Ďalej záleží od toho, kedy sa tam vyberiete. Koncom decembra a začiatkom januára je na linkách "high season" - vtedy sú letenky najdrahšie - v "ecomomic class" stojí od 50 do 54 tisíc korún. Neviem síce, čo urobí Austrian Airlines s cenami tento rok, ale asi najlepšie je letieť s LaudaAirom. Je to síce niekedy drahšie, ale oplatí sa to, lebo letíte priamo tam bez prestupovania do druhého lietadla. Pri menších nákladoch na letenku sa vám môže stať, že pri prestupovaní zostane vaša batožina napr. v Kuala Lumpur (KL), precestujete aj 2-3 dni, a nemáte istotu kedy sa k svojim kufrom dostanete. Avšak LaudaAir vám ju naloží vo Viedni a vyloží v Melbourne (v Austrálii teda). Bol to let so 40 minútovou prestávkou v Kuala Lumpur alebo v Singapore. O 20 hodín ste v Austrálii! Malaysia Airlines - 6 hodinová prestávka v KL - je to síce luxusnejšie, komfortnejšie, ale aj drahšie.

Prenájom lietadla v Austrálii...
Na letisku v Corowe je na prenajímanie okrem nášho Nimbusa 4DM aj Duo Discus T, LS-4, LS-8 (18m), ASW 27, ASW 17, Nimbus 2B. Poplatky za vetrone, ako aj za všetky služby súvisiace s lietaním, sú uvedené na ich webstránke. Nášho Nimbusa nepožičiame z pochopitelných dôvodov hocikomu. Ja som kedysi na nete oznámil kritériá, ktoré musí preškolovaný pilot spĺňať. Pokiaľ by mal niekto menej, musím to posúdiť ja individuálne na základe dosiahnutých výsledkov, dobrý plachtár, lietal dosť na laminátoch, nie je to nejaký príležitostný pilot, ktorý sa sem-tam odvezie na "ose", a podobne. Zavrhujem zberateľov typov. Je tu možnosť dať sa dokopy s nejakým skúsenejším pilotom a lietať s ním. Každý záujemca o lietanie v Austrálii musí mať predtým než tam odíde, niečo odlietané na Slovensku na tomto type. To znamená, musí byť pod dozorom preškolený, potom odlietať aspoň 10 hodín na 2-3 preletoch, aby už v Austrálii nezisťoval načo tá ktorá páčka na palube je. Preškolenie sa nedá urobiť štýlom, že si to odlieta len tak pri aerovlekoch. Všetko čo tam je namontované, teda aj motor, musí každý vedieť ovládať. Je to aj v jeho záujme bezpečnosti, pretože s tým nie je problém odštartovať, riadiť a lietať - vetroň sa chová skoro ako "blaník". Problém je zapamätať si úkony, postupy, pretože nedodržiavaním postupov sa vetroň môže poškodiť alebo urobiť poruchu, ktorá sa môže vypomstiť trebárs až v Austrálii. Každý musí zvládať manipuláciu s vetroňom, nie je to jednoduché lietadlo, ale zase nie je až tak zložité, aby ho pilot so stredným vzdelaním a nejakými plachtárskymi skúsenosťami nezvládol.

Môžeš trochu priblížiť v Corowe, na letisku - bývanie, stravovanie?
My tam máme po dvoch sezónach kamaráta, ktorý má hotel priamo na námestí. Po dohode s ním je možné ubytovanie za 15 AUD na osobu a noc. Myslím si, že je to štandard, ktorý poskytuje. Nie je to žiadny luxus, je tam spoločná sprcha, záchod, na izbe je klimatizácia, každý deň vymenené posteľné prádlo, TV, chladnička, umývadlo, skrinky. Je to v staršej budove, ale na to vyspatie to úplne stačí. Letisko je od hotela vzdialené tri minúty cesty autom. Bez auta sa tam ťažko dá žiť, tam sa pešo nechodí. Auto s poistením sa dá prenajať od 30 AUD na deň, to znamená okolo 520 AUD (asi 12 tisíc Sk) na dva týždne.

Ako prebieha plánovanie letov, dodržiavanie výšok, priestorov, rádiokorešpondencia?
Každý, kto tam príde lietať prvýkrát, absolvuje briefing s Frančeskom. Briefing spočíva v tom, že ho oboznámi s letiskom, vzdušným priestorom letiska - v blízkosti je východne TMA a CTR Albury. Samotná Corowa je ešte v obmedzenej výške 8500 ft (2450 m), čo je taká výška, ktorú tam nikto nikdy nedosiahne, pretože vždy sa bude od Corowy vzďaľovať a 5 km za Corowou je už povolená výška 18.000 ft! Od Corowy sa ráno odlietava v 1000 m výške a večer sa dolietava v 100 m. Tam nie je dôvod lietať vysoko. Väčšinou sa trate lietajú asi v 140° výseku od W po NE, ale dá sa lietať aj na S - SW. Korešpondencia s ATC Albury nie je nutná. Je potrebné mať zapnutý odpovedač s módom C (indikácia výšky).

V krátkosti o pohybe frontálnych systémov…
Fronty chodia obyčajne od západu na východ, ale často aj opačne. Je to proste nepochopiteľné. Je tam kopec meteorologických anomálií, ale každý jeden plachtár si tam príde na svoje. Veľa zákonitostí je tam úplne opačných ako v našich zemepisných šírkach. Lietať v Austrálii je však nezabudnuteľný zážitok, aj keď každý let nemusí byť cez 1000 km. Dajú sa lietať nádherné 500 km FAI trojuholníky, a to s takými priemernými rýchlosťami o akých u nás môžeme len snívať. Som nesmierne rád, že naše výpravy dosiahli historické úspechy, a budem spokojný, keď sa tam vystrieda čo najviac nadšencov tohto nádherného športu.

Vybavovanie víz a peniaze na osobnom účte?
Vybavovanie víza je veľmi jednoduché a dá sa povedať, že aj rýchle. Na získanie víza stačí fotografia a výpis z účtu za posledný mesiac. Na účte by malo okolo 150 až 200 tisíc korún. Pre nich je podstatné potvrdenie od zamestnávateľa. Úplne najjednoduchejšie je, keď sa od SNA predloží potvrdenie, že tam ideme lietať športové výkony za SR. V takomto prípade nie je s ničím problém. Presný postup na vybavovanie víz do Austrálie - nie je to žiadny problém - treba sa s tým trošku pohrať. Na stránke www.australian-embassy.at je presne napísaný postup. Ak človek nemá nejaký vážny problém (rodinný, pracovný ap.) ide všetko veľmi rýchlo a bez problémov. Je potrebné vyplniť jeden formulár - bussines visa (nie tourist visa!). Pre nich je lietanie biznis. To znamená, že treba predložiť pozvanie od ASC v Corowe, ktoré vybavujem ja. Na mňa sa môže hocikto obrátiť a ja mu to potvrdenie vybavím, je však potrebné aj potvrdenie od SNA, tým sa to veľmi zjednoduší. Na ambasáde potom za poplatok (do 80 euro) bez diskusie vydajú na počkanie vízum, ktoré je platné vždy na rok, s tým, že tam môžete byť 3 mesiace a potom vycestovať. Dá sa to vybaviť všetko aj poštou, nemusíte tam vôbec chodiť, avšak treba to poslať dostatočne zavčasu.

Priatelia - plachtári a plachtárky - dnes ste si prečítali poslednú časť rozhovoru s Palom Rychtaříkom po návrate z Austrálie. Zážitky, určite nie každodenné, hovoria o kráse plachtenia v tých končinách. Avšak aj keď tam boli dosiahnuté také krásne slovenské úspechy, nie je to samozrejmosťou, že to vyjde každému, kto sa v Austrálii na dlhý prelet vydá. Je za tým kus plachtárskeho umenia, štipka šťastia. Poďakovanie patrí v prvom rade Pajovi, ale určite veľký podiel na tých výsledkoch majú všetci tí, ktorí tam naše malé Slovensko reprezentovali. Bol by som veľmi rád, keby sa aj tí ďalší - P. Black, Zemo, Kubo, Lubor - podelili so svojimi dojmami v tejto rubrike. Nechce to nič iné, len si nachvíľu sadnúť k počítaču a napísať pár riadkov, veď každý z vás ste to prežívali svojsky. A pre tých ostatných, ktorí ste túto malú "reportáž na pokračovanie" čítali, nech je to pre vás motivácia skúsiť to tam. Prvý slovenský Nimbus 4DM - OM-7777 "PI" - je k dispozícii každému, kto spĺňa stanovené kritéria na preškolenie. Majitelia PI - Palo a Ivan - sa už dnes tešia na ďalších záujemcov, ktorým sa plachtenie stalo veľkou láskou na celý život. Určite nejeden plachtár, ktorý skončil za kniplom "veľkých" lietadiel, alebo za kniplom poľnohospodárskeho lietadla, či vrtuľníka, za všetko dosiahnuté v kútiku duše vďačí práve tomu, čomu sa priučil v kabíne tichého vetroňa, kde záležalo vždy len a len na jeho rozhodnutí. Cit, ktorý nám dáva plachtenie, nie je ničím nahraditeľný. A preto je plachtenie také krásne!

Marián Szabó, senior

Svoje príspevky môžte posielať na maro@freefly.sk
Powered by: SzM soft ©2004
 FreeFly INFO [x]
COROWA 2009


COROWA 2009


COROWA 2009



 LZPT webcam [x]

 Foto týždňa [x]

 KBO SNA [x]

 Login [x]
Užívateľské meno

Heslo


Ešte nemáš konto? Môžeš si ho vytvoriť. Registrovaný užívateľ má množstvo výhod, napr. posielanie okamžitých správ iným užívateľom, posielanie komentárov s vlastným menom, možnosť pridávať fotografie do galérie...

 Kto je online [x]
Momentálne je online 50 hostí a 0 členov.

Ste anonymný užívateľ. Zaregistrovať sa môžete tu

DETAILY

 Linky [x]

 Počítadlo návštev [x]
Zaznamenali sme
54134584
strán zobrazených od júna 2003

Počet dnešných unikátnych IP adries:
0



www.freefly.sk
Powered by SzMsoft ©2003-2005. Polish translations by Cezary Dąbek. Flying server www.freefly.sk is administrated by maro@freefly.sk - www.artweb.freefly.sk
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.